In blog, Nieuws

Hoe gebruik je op effectieve wijze actiecodes? Wanneer gebruik je vouchers? En hoe zit het met privilegetickets? In deze blog lees je alle ins en outs over IBA’s mogelijkheden wat kortingen betreft. 

De functie: Actiecode

De actiecode kun je zien als dé manier om een grote groep bezoekers te triggeren om (vroegtijdig) een ticket te kopen. In feite is het een code die door iedereen die de code weet of heeft kan worden toegepast in de ticketshop. Wat we vaak zien is dat organisatoren – naast het stapsgewijs aanbieden van tickets (early bird / late bird) – de actiecode inzetten om de bezoekers te triggeren om alvast een ticket te kopen. 

Dit type actiecodes kom je ook tegen in tijdschriften zoals ANWB’s Kampioen of in een nieuwsbrief van bijvoorbeeld Zalando of Coolblue, maar ook jij kunt actiecodes gebruiken in de nieuwsbrief aan trouwe bezoekers of meer algemeen door ’t te delen op alle sociale kanalen.

Bij het instellen van de actiecode verzin je een naam voor de actiecode en je stelt in op hoeveel tickets de korting geldig is. We zien vaak dat organisatoren kiezen voor codes die bijvoorbeeld seizoensgerelateerd zijn [HRFST-18] of iets wat refereert aan het evenement [WE-LOVE-INDOOR] of hetgeen je viert met het geven van korting [VIER-DE-ZOMER]. Daarnaast bepaal je het kortingsbedrag per ticket en op hoeveel tickets in één order de korting geldig is.

 

De functie: Vouchers

De functie Vouchers wordt gebruikt wanneer je aan één of meerdere bezoekers een korting wil geven door een unieke code via email naar hen te versturen. De voucher bevat een unieke willekeurige combinatie van cijfers en letters en wordt automatisch door ons systeem naar bezoekers gemaild. De voucher is maar éénmalig te gebruiken.

Bij het instellen van de code bepaal je dus wie de code ontvangt, op welke evenementen en op welke tickettypes de korting geldt en op hoeveel tickets binnen één order de korting verleend kan worden. Ideaal wanneer je bezoekers die al een tijdje niet op jouw evenement zijn geweest wil aansporen nog eens te komen!

De functie: Privilegetickets

Het eerder dan regulier aanbieden van deze zogenaamde geheime tickets kan ervoor zorgen dat je een lekkere kickstart krijgt in de voorverkoop. Als je vaste bezoekers uitnodigt vóór de openbare start van de ticketverkoop wordt dat over ’t algemeen zeer gewaardeerd. Ook al is het evenement nog ver weg, vaste bezoekers krijgen alvast de kriebels om te gaan en nodigen waarschijnlijk vrienden uit. Nog meer zielen, nog meer vreugd dus!

Wat bedoelen we nou eigenlijk met die geheime tickets? De privilegetickets worden alleen getoond aan bezoekers die jij voorrang op de verkoop wil geven. Het is mogelijk om ze nog meer te paaien door ook een extra korting te geven, privilege gasten dus. Ook is het mogelijk om het aantal tickets per persoon te beperken, zodat er ook nog voldoende tickets overblijven voor nieuwe klanten en jij genoeg geld verdient om het evenement te bekostigen.

Met deze drie functies geven we een inkijkje in onze mogelijkheden om op een leuke manier korting te geven en met als doel meer bezoekers te genereren. Vergeet niet dat binding creëren met jouw terugkerende publiek van groot belang is bij het opbouwen van een langetermijnrelatie. Heb je nog vragen of ben je gewoon op zoek naar tips neem vooral contact met ons op.

Hoe geef jij korting aan je bezoekers? Laat het ons weten, vinden we leuk!

Thijs Schuitman
Kim Danner
Accountmanager Ik Ben Aanwezig