Offline marketing voor evenementen | Tips van de ticketservice

Marketing ik ben aanwezig

In tijden van digitalisering zien we een duidelijke en blijvende trend in online promotie. Je bezoekers zie je vooral terug op Facebook, Instagram en andere sociale kanalen. We hoeven je niet uit te leggen dat je hier een absolute focus op moet leggen om de verkoop te stimuleren. Offline marketing zien wij in hele dunne mate voorbij komen, terwijl juist op die manier je doelgroep direct te bereiken is en je zo meer tickets kan verkopen en je verhaal kunt vertellen. Maar hoe doe je dat?

Wat wil je uitstralen

Onderzoek wijst uit dat mensen extreem visueel zijn ingesteld: meer dan 90% van de informatie die het brein verwerkt, is visueel. Ook is gebleken dat men over het algemeen een aandachtspanne van acht seconden heeft. Die twee feiten gecombineerd laat zien hoe belangrijk het is om een verpletterende (eerste) indruk te maken.

Wat we veel zin in ticketland zijn T-shirts, stickers, posters en linnen tasjes met het logo van het evenement, om het beeldmerk te versterken. Maar ook het verkopen van hardcopytickets, bijvoorbeeld helemaal opgemaakt in de huisstijl van het evenement, kan zorgen dat de boodschap en het beeld nog duidelijker bij de bezoeker overkomt en dat jij meer kaartjes verkoopt. Zeker als je met je evenement een echte boodschap of belevenis wil meegeven, is dit een slimme zet. Met dit soort tools geef je meer jeux aan de totaalbeleving van de bezoeker!

Enige creativiteit is vereist

Over het algemeen geldt; hoe creatiever hoe beter. Op Dreef Festival, dat begin juni plaatsvond, maakte slim gebruik van ons systeem in hun offline marketing. Zij lieten unieke vouchercodes op flyers drukken, waarmee bezoekers een eenmalige korting konden toepassen bij aankoop van een ticket voor het festival. Een mooie manier om je bezoeker (vooraf) te belonen, om je conversie te vergroten en dus meer tickets te verkopen!

Offline marketing ik ben aanwezig

Een stapje verder is guerilla- of belevenismarketing, wat je merk in een fysieke plaats tot leven brengt. Dit kan alles zijn van een geheime stage op een festival, park of een beurs, promotors die flyeren, een winkelruit compleet in de stijl van een evenement bedekken tot bijvoorbeeld een pop-up show neerzetten. Alles om de bezoeker een beleving van jouw evenement te geven. Deze face-to-face reclame leidt vaak tot mond-op-mond reclame, wat het bereik van je belevingsactie groter maakt dan direct zichtbaar is, en niet per direct tot meer verkoop van kaartjes leidt, maar wel op langere termijn voor een groter publiek zorgt.

Vuistregel hierbij is dat je bezoeker het bijzonder vindt om echt benaderd te worden, zeker omdat Facebookcampagnes vaak op het grote publiek en niet de persoon worden gericht. Door een meer persoonlijke benadering gaat je bezoeker zich belangrijk en gewaardeerd voelen, waardoor de binding met jouw evenement groter wordt.

Ga jij nadenken over offline marketing voor je evenement? Je favoriete ticketservice denkt ook graag met je mee. Dan klets met onze accountmanagers!