Meer tickets verkopen, we hoeven vast niet te vragen of je dit ook graag wil. Ook wij als ticketservice worden blij van een uitverkocht evenement. In dit blog geven we vijf belangrijke en praktische tips om meer tickets te verkopen.
Tip 1: 75 dagen vooraf
Anno 2018 stromen de agenda’s steeds sneller vol en is er heel erg veel keuze. De evenementen op Facebook en andere kanalen zijn bijna niet bij te benen. Dé reden voor organisatoren om het geplande evenement ruim op tijd aan te kondigen: ongeveer 75 dagen van te voren.
Start met het aanmaken van het evenement in de Admin en richt het evenement in naar jouw wensen, met diverse tickettypes en alles wat daar bij komt kijken. Vergeet niet om een contentagenda te maken voor een helder overzicht van wanneer, waar en vooral hoe jij de bezoekers gaat bereiken tijdens de countdown richting het evenement.
Wat we veel zien is dat organisatoren de verkoop op de dag van het evenement na een bepaalde tijd stop zetten. Maar juist op de laatste dag worden er heel veel last minute tickets verkocht en zien we vaak juist een piek. Trucjes als: ‘We zijn bijna uitverkocht, laatste tickets aan de deur verkrijgbaar’ werken meestal niet, bezoekers trappen er niet in. Onze tip: laat de online voorverkoop lekker doorlopen tot het moment dat bezoekers niet meer naar binnen mogen. Mocht het bij de deurverkoop druk zijn, dan kunnen bezoekers ter plekke een ticket kopen via de ticketshop. De bezoeker is eerder binnen, er is minder drukte bij de deurverkoop en minder cash op locatie. Win win dus.
Tip 2: Informeer bezoekers op de juiste plek
Natuurlijk wil je de bezoekers op de hoogte houden. Maar waar zitten die bezoekers? Waar zijn ze online actief en bereik je ze wel op de juiste manier? Vragen die je jezelf als organisator altijd moet blijven stellen. Bied tickets direct aan op je website (d.m.v. een iFrame) of stuur bezoekers door naar onze ticketshop via de sociale kanalen. De ticketshop is geheel in stijl in te richten. Maak er een feestje van in eigen huisstijl, dat biedt herkenning en zo straal je één geheel uit.
Wat er in ieder geval altijd duidelijk moet zijn voor de kopers: de datum, de begin- en eindtijd, de prijs, de locatie, de parkeermogelijkheid, de line-up en zorg voor een routebeschrijving. Maak het de bezoekers makkelijk en zorg voor een uitnodigende call-to-action. Zorg er voor dat ze zin hebben om direct tickets te bestellen.
Tip 3: Maak van je bezoekers ambassadeurs
Maak van je grootste fans ambassadeurs. Een zeer sterke manier om gemakkelijk meer tickets te verkopen. Mond tot mond reclame werkt nou eenmaal, altijd. Koop jij tegenwoordig nog een nieuwe stofzuiger of festivaltent zonder naar de reviews te kijken? Nee hé. Zorg dus dat de trouwe supporters zich actief inzetten in de aanloop naar het evenement. Alleen maar uitnodigen en tippen op Facebook werkt niet meer, probeer ambassadeurs ludieke manieren te laten inzetten om je evenement bekendheid te geven. De keuze is reuze en enige creativiteit wordt meestal wel beloond. Deze topfans bedank je vervolgens door een plekje op de erelijst, een etentje, gratis toegangskaarten of merchandise.
Klinkt makkelijk toch? Is het ook! En het werkt, gegarandeerd.
Tip 4: Contrast Psychologie
Marketing biedt goede mogelijkheden om de verkoop van tickets te stimuleren. Een mooi voorbeeld is contrast psychologie, waarbij door een zogeheten interactie-effect de verschillen tussen stimuli wordt vergroot. Bij contrast psychologie bied je meerdere tickets aan dan alleen je reguliere ticket, essentieel is dat het een duurdere variant betreft, bijvoorbeeld een VIP-ticket. De Nederlander in ons zou in veel gevallen het reguliere ticket als de meer ‘verstandige’ optie zien en dus ook kiezen.
Dit principe werkt in veel gevallen, ook in je persoonlijk leven. Stel, je krijgt vanavond eters en je schenkt graag een goed glas wijn. Je gaat naar de slijter in de buurt en vraagt om een goede Chardonnay, waarbij er je drie opties worden gegeven. De kans is zeer groot dat je niet de goedkoopste en niet de duurste mee naar huis neemt, maar eentje er tussenin.
Bijkomend voordeel is dat je een breder scala aan tickets aanbiedt. Je bezoeker heeft graag de keuze, zodat diegene het gevoel heeft een bij hen goed passend ticket heeft kunnen kiezen. Dit vertaalt zich weer naar meer verkoop en een grotere omzet.
Tip 5: Fear Of Missing Out
Volgens Dirk de Wachter (Psychiater) is FOMO een volksziekte van deze tijd. FOMO: de angst om iets te missen. Alles moet leuk, leuker, leukst zijn en daarom is de keuze op een avondje Netflix taboe als ze daar jouw evenement tegenover hebben staan.
Maak diverse prijsklassen aan in je tickets., ga stapsgewijs omhoog. Zodra men in je ticketshop komt staan er bijvoorbeeld al drie tickettypes op uitverkocht. Dit heeft zeker effect op het FOMO-principe, een hype die je maar al te graag koestert.
Heb jij nog een geniale tip om meer tickets te verkopen? Laat het ons weten, vinden we leuk!