Ticketservice met een missie: papieren ticket verleden tijd

Qontrast - Ticketservice

Toen wij ruim vier jaar geleden officieel zijn gestart met onze ticketservice Ik Ben Aanwezig was een eigen scan-app een van de belangrijkste speerpunten. Ons systeem is gebaseerd op een visie waarin papieren tickets verleden tijd kunnen zijn en waarbij iedere organisator die tickets verkoopt voor zijn of haar evenement gemakkelijk en zelf snel kan scannen met (hun eigen) mobiele telefoons.

Ik Ben Aanwezig was een van de eerste ticketservices in Nederland met alleen een mobiele app om tickets te scannen, in plaats van scannen met traditionele handscanners. Samen met een softwarebedrijf in de buurt (#supportyourlocals) ontwikkelden we onze eigen scan-app en daar werd al snel veel gebruik van gemaakt door onze eerste klanten. Uiteindelijk zijn we een aantal oplossingen verder en werken we momenteel aan een 2.0-versie van Qontrast, de scan-app die we volledig in eigen huis ontwikkeld hebben.

Papier verleden tijd

Onze tickets met QR-code worden gegenereerd om gescand te kunnen worden met onze app. Als ticketservice willen ook wij een steentje bijdragen aan een beter milieu en daarom vinden wij het printen van je ticket écht niet nodig. We merken dat steeds meer bezoekers hun ticket vanaf mobiel laten zien, maar alsnog gooien we heel veel papier weg bij de ingang. Het vertrouwen in mobiel scannen moet bij de bezoeker nog groeien. Ook al leven we in een digitaal tijdperk, nog niet alle ticketservices zijn zover om standaard vanaf mobiel te scannen en verplichten hiermee hun bezoekers om de tickets uit te printen.

QR-codes scannen met Qontrast

De weg naar onze eigen scan-app Qontrast bevatte wat tussenoplossingen, waarbij we de zaken niet in eigen hand hadden. Onze eerste scan-app werd door een extern bedrijf ontwikkeld, zij trokken daar dan plots de stekker uit waardoor we per direct naar een noodoplossing moesten. In de tijd die zat tussen dat moment en de eerste versie van Qontrast konden klanten gebruik maken van gratis QR-scanners uit de App- en PlayStore. De digitale trucendoos zorgde er gelukkig voor dat er toch gewoon gescand kon worden.

In mijn hoofd borrelde al maanden het ontwerp en het idee voor IBA’s vernieuwde scan-app Qontrast. Ons hele online systeem (de beheeromgeving) is vanaf nul door onszelf opgebouwd. Mike, Kim, ikzelf en onze klanten hebben de inhoud bepaald en doen dit nog steeds, dag in dag uit. Ons product kon alleen maar sterker worden als beide systemen vanuit dezelfde visie zijn geschreven.

Snel, makkelijk en minimale MB’s

Voor snelle en goed georganiseerde toegang is het belangrijk dat het geheel soepel verloopt. Qontrast is snel, makkelijk in gebruik en verbruikt minimale MB’s. Bij drukte kan er op ieder moment een extra scanner ingezet worden.

De eerste update na lancering van Qontrast leverde een hoop meer snelheid op. Nog sneller scannen en nog kortere rijen bij de toegang. Onze klanten kregen langzaamaan steeds meer vertrouwen in het gebruik van een app bij hun toegangscontrole. De tweede update was in het bijzonder voor een aantal grote festivals waar we een nieuw design voor hebben gebouwd. De app ansich hebben we sneller en stabieler kunnen maken door het installeren van nieuwe code voor het herkennen en afhandelen van de QR-codes. Alle functies binnen de scan-app worden continu onder de loep genomen en daarbij vragen we onszelf af; hoe ervaart de gebruiker dit en is dit wel goed genoeg? We zijn altijd op zoek naar wat logisch is en we blijven altijd kritisch.

Ik Scan Aanwezig

Gebruiksvriendelijkheid staat bij ons altijd voorop en ons systeem neemt veel werk uit handen. Heb je toch behoefte aan strak entreemanagement maar geen tijd om het zelf te regelen? Informeer dan naar onze extra dienst Ik Scan Aanwezig. Wij werken met een team op locatie en organiseren de toegangscontrole. Afgelopen juli hebben we bijvoorbeeld onze dienst ingezet op vijf locaties tijdens de grote afsluiter van de Nijmeegse Zomerfeesten: Via Elektronica. We hebben ondertussen goed inzicht gekregen in hoe we de rij zo kort mogelijk houden en de bezoekers met een goed gevoel naar binnen krijgen. Goede verstandhouding en strakke communicatie met de beveiliging is daar ook een onderdeel van. Meer info over strak entreemanagement? Neem contact met ons op en we spreken wat af.