5 tips voor een geweldige bezoekerservaring

Het is eigenlijk niet echt in woorden uit te leggen hoe groots de evenementenbranche is. Het gaat alle kanten op en er is voor elke community, doelgroep of voor elk individu wat wils. Hoe bied je de bezoeker een onvergetelijke ervaring die wordt omarmd, onthouden en vooral: doorverteld? We denken met je mee.

Tip 1: Onderzoek en bepaal een doelgroep

Een goed concept ontwikkelen begint natuurlijk bij het onderzoeken van je doelgroep; daar doe je het inmiddels voor. Creëer een herkenbare en voor jou behapbare huisstijl die je overal kunt toepassen en die aansluit bij je concept en op je doelgroep.

Tip 2: Voer de beleving tot in de puntjes uit

Iets wat voor de meesten meer dan logisch klinkt maar toch het benoemen waard is: focus je op je concept. Waarom komen bezoekers naar jouw evenement, wat valt er te beleven en waarvoor komen ze terug? Dat zijn de vragen die je jezelf moet blijven stellen, wat ons betreft. Met een sterk concept en een duidelijk verhaal ben je zowat al op de helft en maakt je overige marketingactiviteiten een stuk makkelijker.

Afhankelijk van je budget bepaal jij waar je de focus legt. Ook met minimale middelen kun je een krachtig concept neerzetten. Denk na over het doorvoeren in: de communicatie (offline en online), de ticketshop en tickettypes (wees creatief), de locatie, de line-up, de show, de bewegwijzering, de decoratie, de keuze van catering, de keuze in personeel en het verdere amusement (zoals bij toiletten). Maak er een feestje van!

Tip 3: Speel in op trends

Wil je scoren bij een wat groter publiek, dan moet je inspringen op de huidige trends, maar het is zeker geen must als bepaalde trends niet bij jouw concept of budget passen. Haak in op trends in catering en creëer een aanbod in veganistisch en vegetarisch, alcoholvrije cocktails of bijvoorbeeld insecten. Op technologisch gebied zijn er natuurlijk continu ontwikkelingen. Denk aan betaalwijzen, consumptiemunten en de customer journey.

Tip 4: Laat bezoekers over je praten

Stimuleer bezoekers om voor, tijdens en na het evenement op social media over je te praten, bijvoorbeeld met een winactie of door ze actief te betrekken. Stel ze bijvoorbeeld een vraag die ze via Instagram Story of Snapchat beantwoorden en vervolgens met hun vrienden delen. Bedenk leuke acties zoals: Welke outfit kies jij voor ons festival? Welk drankje of ijsje is jouw favoriet? Wie is je favoriete zakelijk blogger en waarom? Het is hierbij wel van belang dat wat er gepost wordt altijd is voorzien van een (locatie)tag. Als je budget ruimer is kun je ook denken aan tools als Instagram-fotohokjes, die automatisch de boel online zetten.

Tip 5: Geef iets ‘blijvends’ mee

Bij zakelijke evenementen denk je aan een informatieve goodiebag, boek, of een tijdschrift. Maar bij festivals kun je denken aan flyers bij de uitgang, stickers, ballonnen etc. Paaseitjes met Pasen, kerstballen met Kerst of Koninklijk goud tijdens Koningsdag. Je kunt het zo gek niet bedenken. Hoe meer de bezoeker in contact komt en blijft met jouw organisatie en evenement, hoe eerder die geneigd is om weer te gaan of in ieder geval geïnteresseerd blijft en dit met vrienden deelt.

Heb jij nog een geniale tip voor een geweldige bezoekerservaring? Laat het ons weten, vinden we leuk! Of bekijk ons blogoverzicht voor meer inspiratie.