In blog, Nieuws

Facebook, een onmisbare tool voor organisatoren. Deze blog is voor organisatoren die aan de slag willen met Evenementen op Facebook. We gaan er vanuit dat er enige basiskennis in huis is.

Plaats je evenement op Facebook

Organiseer je een workshop, een netwerkborrel, een concert of een festival? Voor alle evenementen (klein en groot) is Facebook dé tool om bezoekers te trekken, klanten te binden of nieuwe klanten te bereiken. Je creëert met je evenement op Facebook een community, die je uiteindelijk ook echt ontmoet. Maak dus altijd een evenement aan op Facebook en vertel mensen over jouw ‘product’. Geef zo uitgebreid mogelijk informatie en denk aan belangrijke details als leeftijdsgrens of andere zaken. Kies relevante trefwoorden en gebruik hashtags (#) en vermeldingen (@). Voeg direct de ticketlink toe aan je evenement, of kies de optie: Nu in de verkoop. Je kunt ook rechtstreeks tickets verkopen, bezoekers kunnen dan direct in Facebook tickets aanschaffen. Heb je een gratis evenement? Ook dan is het slim om gratis tickets ‘te verkopen’. Bezoekers ‘kopen’ een ticket en zijn daarmee verzekerd van een plekje, en ook jij weet waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten.

Maak je evenement bekend

Je wil natuurlijk dat veel mensen van je evenement weten en erover praten. Publiceer jouw evenement op je pagina op een geschikt moment. Hier zijn goede en slechte momenten voor, zoek vooral even in de statistieken wanneer jouw fans het meest online zijn. De mensen die je pagina liken/volgen krijgen alvast een melding en kunnen zich op Geïnteresseerd zetten. Mensen raken geïnteresseerd en je bereikt ook de mensen buiten hen. Meer fans, meer bezoekers, meer verkopen. De community die je hiermee opbouwt kun je na afloop van je evenement ook weer benaderen en ervoor zorgen dat er over jouw evenement gepraat wordt.

Betaalde promotie

Klein of groot budget, betaalde promotie op Facebook werkt om de ticketverkoop te verhogen. Je komt met mensen in contact die anders echt niet van je hadden geweten. Denk goed na over uitnodigende afbeeldingen, een pakkende tekst en een duidelijk verhaal. Kies tijdens het promoten voor Ticketverkoop vergroten en volg de stappen. Maak een doelgroep aan en target op de mensen waarvan je denkt dat zij jouw evenement interessant vinden en die tickets willen kopen. Bepaal je budget en je planning. De promotie wordt weergegeven met een knop Tickets kopen, daarmee gaan ze direct naar de verkooppagina. Er zijn meerdere opties mogelijk, i.p.v. tickets verkopen kun je ook bijvoorbeeld meer bekendheid willen genereren. Bepaal welk doel voor jouw evenement het beste gaat werken. Of probeer beide en analyseer later de resultaten.

Meer dan alleen Facebook

Natuurlijk zijn er meer middelen dan alleen Facebook. Hoe meer je inzet, hoe groter de kans is dat je meer mensen bereikt. Denk aan flyers, stickers, QR-codes, posters of een nieuwsbrief. Bedenk wat voor jou haalbaar is en wat voor jouw doelgroep het beste werkt. Wat ook goed werkt is het inzetten van zogenoemde ambassadeurs; mensen die fan zijn van jouw concept en dit met alle liefde delen met hun achterban. Dit kan zowel online als offline. Maak bovendien mede-organisatoren aan op Facebook, denk aan de locatie en/of artiesten. Iedereen die hun pagina ook leuk vindt wordt dan automatisch ook op de hoogte gebracht (meer bereik!).

Houd je bezoekers op de hoogte, warm ze op

Laat het zeker niet bij enkel het aanmaken promoten van je evenement op Facebook. Zorg er voor dat je regelmatig berichten plaatst in je evenement, houd je bezoekers op de hoogte van belangrijke informatie en warm ze lekker op. Nodig ze ook uit om mee te praten over je evenement, stel vragen of organiseer een winactie. Zo creëer je een hype rondom (en ook na) je evenement. Met de functie Publicatietools kun je berichten vooruit plannen. Ga er even voor zitten en maak leuke, originele en uitnodigende berichten met passende beelden (denk aan voorbereidingen, catering, locatie, artiesten, muziek etc). Doe dit ook zeker na afloop van je evenement en houd je bezoekers geïnteresseerd. 

En dan… de statistieken

Nog voor je evenement plaatsvindt kun je in Paginastatistieken ook al veel waardevolle informatie vinden. Bekijk hoe je advertentie presteert en pas eventueel wat wijzigingen toe. Facebook helpt je om het nog beter te maken. De statistieken op Facebook zijn best heel uitgebreid. Krijg informatie over hoeveel mensen je hebt bereikt, hoeveel paginaweergaven, likes etc. Ook kun je hier zien of je betaalde promotie heeft gewerkt. Vergelijk het afgelopen evenement met eerdere evenementen, trek je conclusies en blijf verbeteren. Ook krijg je aanbevelingen vanuit Facebook om te zien welke actie voor je volgende evenement succesvol zal zijn.

Ook de uitgebreide Doelgroep-statistieken gebruik je om jezelf te blijven verbeteren. Hoe meer je weet hoe gerichter je de volgende keer kunt promoten aan een zeer relevante doelgroep. Hoe relevanter de doelgroep, hoe meer geïnteresseerden en hoe meer verkoop. 

Laat je inspireren

Kijk vooral ook om je heen, kijk naar andere organisatoren en evenementen. Laat je inspireren en creëer je eigen totaalconcept. Kijk naar wat werkt en pas het toe op je eigen evenement. Pas dan ontdek je wat voor jouw doelgroep en evenement ook werkt en maak van je evenement een succesverhaal. Aan de slag dus!

Thijs Schuitman
Lotte Creugers
Communicatie Ik Ben Aanwezig