Vijf maanden geleden: ik word benaderd door ticketservice Ik Ben Aanwezig met een communicatievraagstuk. De ticketservice vraagt zich af of de huidige communicatie aanslaat bij haar doelgroep. Moeten we doorgaan met wat we nu vertellen of moeten we dit veranderen? Ik Ben Aanwezig wilde hiermee analyseren hoe het bedrijf nog sterker kan voorzien in de behoeften van klanten en hoe zij de online ticketverkoop een boost kan geven. Op basis van deze vraag heb ik onderzoek uitgevoerd en een scriptie geschreven. Met succes, want hierdoor heb ik nu officieel mijn Bachelor Communicatie op zak!
In dit blog neem ik jullie mee in de ontdekkingsreis van een oriënterende stagiaire naar een adviseur die klaar is voor het werkveld. Om deze transitie te realiseren geef ik vijf gouden tips hoe je kan afstuderen bij de leukste ticketservice van Nederland.
1) Maak deel uit van de ticketservice-lifestyle
Werknemer van Ik Ben Aanwezig ben je niet maar half; je zit er 100% in. It’s not just a job, it’s a lifestyle. De zeven werknemers van Ik Ben Aanwezig verschillen qua persoonlijkheid en kwaliteiten sterk van elkaar. Dit maakt de dynamiek van het team heel bijzonder. Ze zijn gemotiveerd en ze ondersteunen elkaar. Alle werknemers zitten op één lijn als het gaat om klantcontact en toekomstbeeld. Persoonlijke benadering en toewijding naar klanten toe is het allerbelangrijkste. Ook streven ze allen naar een eerlijkere ticketservicemarkt waarin bezoekers waar voor hun tickets krijgen.
De werknemers hebben zelf ook veel affiniteit met evenementen, waardoor ze vanuit de bezoekerskant mee kunnen denken met evenementorganisatoren. Ze weten wat er bij de organisatie van een evenement komt kijken en waar de bezoeker behoefte aan heeft. Het contact tussen werknemers en klanten voelt heel natuurlijk aan, alsof het in het DNA van iedere werknemer zit, dus geen harde verkooptrucjes. Vanaf dag één voelde ik mij betrokken bij het bedrijf. Ook ik verspreidde de boodschap heel natuurlijk in mijn omgeving. Ik Ben Aanwezig voelt dan ook aan als een vriendengroep met een missie; zowel op het werk als daarbuiten. Op vrijdagavond wordt er een biertje gedronken in Merleyn, terwijl accountmanager Thijs Schuitman-wie kent ‘m niet- het hele team voorziet van vrolijke house.
2) Wees altijd voorbereid op een spontane rol in een echte film
Voor mijn onderzoek heb ik een enquête verspreid onder evenementorganisatoren. Ik was vooral benieuwd naar wat zij belangrijk vinden in een ticketservice. Het bleek lastiger dan gedacht om aan een hoog aantal respondenten te komen. Wie zit er nou te wachten om een enquête in te vullen? Tim (mijn baas, opdrachtgever, collega en oprichter van Ik Ben Aanwezig in één) en ik bedachten een filmscript waarmee ik een oproep deed aan alle evenementorganisaties om mijn enquête in te vullen. En het hielp! Met dit filmpje kon ik gelijk mijn verborgen acteertalent kwijt en kreeg Tim de kans om zich uit te leven met zijn camera-apparatuur. Niet alleen ik, maar het hele team van Ik Ben Aanwezig werd omgetoverd tot de Goede Tijden Slechte Tijden-cast. En oh ja.. niet raar opkijken als er af en toe een drone door het kantoor vliegt. Hoort allemaal bij de ‘special effects’.
3) Kruip uit de slachtofferrol
Stagiaire ben je niet zomaar. Dit kan een lastige opdracht zijn. Het is een kwestie van uit de slachtofferrol kruipen. Hoewel je op je eerste dag waarschijnlijk nog een stille muis bent, moet je bij Ik Ben Aanwezig op een gegeven moment wel iets meer van jezelf laten zien. Dat viel reuze mee; alle werknemers zijn oprecht geïnteresseerd in wie jij bent. Zo heb ik gedurende mijn stage de meest uiteenlopende vragen spontaan moeten beantwoorden: als je mocht kiezen om terug te gaan in de tijd, waar plaats je jezelf dan? Of: Jannah, vind jij het raar als mannen roze dragen?
Ik Ben Aanwezig is een jong bedrijf dat altijd naar innoverende ideeën en oplossingen zoekt. Hierdoor kon ik als stagiaire – iemand met een frisse ‘jonge’ blik – veel inbrengen. Wat ook mooi was om te zien was dat het team mijn onderzoek en advies zeer serieus nam. Zo werd input tijdens brainstormsessies al vaak gekoppeld aan mijn scriptie. Ook tijdens het uitbrengen van mijn advies, begon het hele team al mee te denken en ideeën werden direct vertaald naar de praktijk. Tijdens de opleiding Communicatie werk je veel voor opdrachtgevers. Vaak hoor je niet veel terug van je advies. Tijdens het afstuderen bij Ik Ben Aanwezig was ik juist getuige van hoe mijn advies gaandeweg geïmplementeerd werd. Ik groeide vol zelfvertrouwen in mijn rol. En zo transformeerde ik steeds meer van nog-zoekende stagiaire in een adviseur: iemand die klaar is om zichzelf een communicatieprofessional te noemen.
4) Leer de evenementenorganisatoren kennen
Naast het verspreiden van een enquête ben ik ook in gesprek gegaan met bestaande klanten van Ik Ben Aanwezig: evenementorganisatoren. Ik ben bij tien klanten op bezoek gegaan om een kijkje achter de schermen te nemen. Zo sprak ik bijvoorbeeld met organisatoren van grote evenementen in Nijmegen, in Tilburg en in Maastricht. Ook kreeg ik inzicht in kleinere lokale evenementen. De locaties van de interviews verschilden van grote bedrijfspanden tot aan studentenkamers. Een mooie bevinding van deze interviews was dat al deze organisatoren totaal verschillend waren, maar wel met dezelfde insteek evenementen organiseerden; een leuke dag voor bezoekers organiseren. Wat ook overeenkomt is de reden waarom ze bij Ik Ben Aanwezig aangesloten zijn: de persoonlijke benadering van de ticketservice, de toewijding naar klanten en het feit dat er geen hoge kosten aan bezoekers wordt gevraagd. Ik vond het mooi om te zien hoe sterk de gedachtes van klanten aansluiten bij die van Ik Ben Aanwezig.
5) Wees niet verbaasd als je wordt uitgenodigd voor een BBQ-Airfryer-Party.
Regelmatig wordt er een IBA-etentje gepland. Of het nu zomer of winter is; het team van Ik Ben Aanwezig BBQ’t graag. Lees je ook even in over de Airfryer, meer dan de helft van het team beschikt er over een en lijkt lid te zijn van het Airfryer-promotieteam. Recepten én gouden tips worden om de haverklap uitgedeeld, tot groot ongenoegen van de twee die er helaas nog geen bezitten…
Dank!
Afstuderen kent z’n voor- en nadelen. Soms zit het mee, soms loop je compleet vast. Het is één grote ontdekkingsreis waarin je een bedrijf tot op de bodem leert kennen. Gelukkig heeft het team van Ik Ben Aanwezig altijd achter me gestaan. Ik ben blij dat ik heb mogen afstuderen bij deze ticketservice en dat ik de knappe koppen achter het bedrijf heb leren kennen. Of ik het nu wil of niet, ik ben nu deel van de Ik Ben Aanwezig lifestyle (wil jij dat ook?). De sterke cultuur en identiteit van dit bedrijf is iets waar veel (jonge) bedrijven van kunnen leren. Iets wat ik voor altijd mee zal nemen!