Tip 1: Stel de online ticketverkoop op tijd in
Met zoveel evenementen en bomvolle agenda’s is het wijs om ruim op tijd te beginnen het online zetten van je tickets. Met ruim 75 dagen vooraf zit je helemaal goed.
Tip 2: Geef voldoende informatie
Geef de bezoekers direct de meest relevante informatie over het evenement. Zaken als datum, begin- en eindtijd, prijs, locatie, parkeermogelijkheid, informatie over de line-up en een routebeschrijving zijn een absolute pre.
Tip 3: Early Birds
Early Birds zijn een beperkt aantal reguliere tickets voor een lagere prijs. De lagere prijs nodigt uit tot vroege verkoop, en omdat ze in beperkte oplage beschikbaar zijn zorgt dit vaak voor een kickstart van de ticketverkoop. Prettig om alvast inkomsten te generen voor de eerste aanbetalingen. We zien vaak dat er zo’n 10% van het totaal aantal tickets als Early Bird wordt aangeboden. Lees hier meer over de inzet van diverse tickettypes.
Tip 4: Maak het de bezoeker gemakkelijk
Een simpel maar doeltreffend trucje is het toepassen van contrast-psychologie. Mensen kijken liever naar relatieve verschillen dan naar absolute getallen. In sommige gevallen lijken sommige dingen daarom duur of goedkoop terwijl ze het eigenlijk niet zijn. Bied diverse tickets met diverse prijzen aan, waarbij een of meerdere duurdere tickets (bijvoorbeeld een VIP-ticket). De echte Hollander in ons ziet in veel gevallen het reguliere ticket als meest verstandige keuze.
Tip 5: Maak gebruik van influencers
Dat ons leven zich zowat meer online dan offline afspeelt staat buiten kijf. De meningen van anderen zijn belangrijker dan ooit en we delen zowat alles met elkaar, en de wereld. Onze keuzes hangen dan ook vaak af van de mening van anderen. Merken zetten influencers in om deze twee belangrijke trends te combineren, waarom niet voor evenementen? Maak er gebruik van en maak van je bezoekers ambassadeurs.
Als we groots denken, kun je een Youtuber inschakelen voor bijvoorbeeld een promotievideo of je maakt gebruik van zijn of haar volgers. Enig budget is hier wel voor nodig. Een andere optie is om fans van je evenement in te schakelen om je evenement te promoten via de sociale kanalen. Deze inzet kun je belonen met gratis tickets en/of gratis drankjes.
Tip 6: Retargeting
Men bezoekt jouw verkooppagina en verlaat deze pagina weer zonder een ticket te hebben aangeschaft, jammer! Maar geen nood, er zijn tal van redenen waarom men niet meteen een kaartje heeft gekocht. Zo wil men eerst weten wat de line-up is, of er groepstickets zijn of wat het weer doet.
Met retargeting kun je een gerichte campagne opzetten om juist deze mensen opnieuw te bereiken. Retargeting is – bij juist gebruik – bijzonder effectief en stelt je in staat om mensen die al geïnteresseerd zijn in jouw evenement opnieuw te benaderen. Je kunt dat laatste zetje geven door ze een kortingscode aan te bieden.
Tip 7: Laat de online verkoop continu doorlopen
Uit ervaring weten we dat op de dag van het evenement nog (veel) kaarten worden verkocht. Wij kunnen dus geen enkele reden bedenken om de online kaartverkoop vroegtijdig te stoppen, maar toch zien we dat nog vaak genoeg gebeuren. Zonde! Het is juist zinvol op de online kaartverkoop ook tijdens het evenement door te laten lopen. Mocht het bij de deurverkoop druk zijn, dan kunnen bezoekers online nog een ticket kopen en via de andere rij naar binnen gaan. Zo creëer je een win win situatie; bezoekers zijn sneller binnen en jullie hebben minder cash op locatie.
Tip 8: Tracking links
Mocht je gebruik maken van diverse marketingkanalen, vergeet dan niet om tracking links toe te voegen. Op die manier krijg je een goed inzicht in je marketingbudget, heeft het een beetje effect wat we doen? Doordat je duidelijk in beeld krijgt welk kanaal minder rendeert, kun je bijtijds bijsturen. Ook heb je zo waardevolle informatie welke kanalen wel en niet werken bij je doelgroep en kun je in de toekomst het marketingbudget nog beter inzetten.
Tip 9: Aftersales
Als je online tickets verkoopt via ons gratis ticketsysteem, ontvang je de gegevens van de bezoekers. Wij kunnen en mogen niks met deze gegevens, aangezien we als tussenpartij fungeren. Het is aan jou om deze gegevens te gebruiken en de bezoekers opnieuw te benaderen, voor een volgend evenement. Onmisbaar is het om enkele dagen na het evenement video’s en foto’s te delen. Ook in de aanloop naar het volgende evenement deel je oudere beelden, om de boel lekker op te warmen.
Heb jij nog een geniale tip om meer tickets te verkopen? Laat het ons weten, vinden we leuk! Of bekijk ons blogoverzicht voor meer inspiratie.