In blog, Nieuws

Sinds het begin van onze missie tot een transparantere ticketwereld verkondigen wij de boodschap tegen kick-back te zijn. Geen kick-back, geen onzin. Maar wat is dat nou eigenlijk, kick-back? Onnodig hoge kosten in online kaartverkoop, Thijs legt uit. 

Onzin: meer omzet door bewust ophogen van servicekosten

Kick-back, wat zelfs uit het Engels direct vertaald wordt als smeergeld (Van Dale), is het bewust ophogen van servicekosten om zo meer omzet uit online kaartverkoop te genereren. Het effect is/was dat een ticketprijs op het eerste gezicht laag is, tot de bijkomende servicekosten het plezier bederven. Inmiddels ben je echter al zo ver in het bestelproces gevorderd, of wil je zo graag naar het evenement dat je deze kosten voor lief zal (moeten) nemen. Een alternatief is er niet.

Het verhaal wordt nog erger; aangezien kick-back vaak als een percentage van de ticketprijs werd berekend, kunnen deze ‘kosten’ van online kaartverkoop wel eens behoorlijk oplopen. Verhalen van €6,50 tot €10,- servicekosten per ticket zijn bij de grote evenementen en festivals op de markt geen uitzondering. En dat is precies de onzin waar wij niet van houden. Heb je onze vaste lage tarieven al gezien?

Vaak worden deze kosten van online kaartverkoop weggeschreven als vangnet voor de organisatie, mocht het evenement geen doorgang vinden. Zo blijft de garantie staan dat er volgend jaar weer een editie kan plaatsvinden, mocht er iets gebeuren. De vraag blijft wat ons betreft of dat het risico van ondernemen is of dat jij daar als bezoeker voor op moet draaien. Daarnaast is het niet uit te leggen dat servicekosten in zulke hoge mate kunnen verschillen, terwijl het systeem, ofwel de ‘service’, geen extra moeite hoeft te leveren voor een duurder ticket. We schreven al eens eerder over de zogenaamde service in hoge servicekosten.

Kan dit ook anders? Natuurlijk!

Het zal je niet verbazen dat Ik Ben Aanwezig hiervan afwijkt. Wij hanteren niet alleen vaste lage servicekosten, ook zal je bij ons nooit kick-back tegenkomen. Het is gewoonweg niet mogelijk! Jij koopt je kaartje bij Ik Ben Aanwezig tegen een eerlijke en vaste lage prijs, zonder uitzonderingen. Daarnaast krijg je bij ons tijdens een bestelling direct een overzicht welke partij wat krijgt. De ticketprijs (voor de organisator), de servicekosten (die wij hanteren) en de transactiekosten (de verwerkingskosten aan de bank); alles staat transparant weergegeven.

Bijkomend voordeel is dat de transactiekosten niet in de servicekosten worden verstopt, zoals we ook wel eens zien. Met die constructie betaal je namelijk per ticket transactiekosten en niet per order, zoals het hoort. Opnieuw een slinkse manier om jou als bezoeker meer geld uit te laten geven bij online kaartverkoop.

Nét-niet ontwikkelingen vanuit de overheid

We kennen allemaal de frustratie bij online (kaart)verkoop van een ogenschijnlijk goedkoop vliegticket, waarna je tijdens het doorklikken met allerlei extra kosten wordt geconfronteerd. Koffertoeslag, zitpremies, gebakken-lucht-extra’s; allemaal ingesteld om je op voorhand zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen. Zo wordt die trip naar Barcelona opeens toch een vrij dure. Om dit tegen te gaan heeft het ACM (Autoriteit Consument en Markt) sinds oktober verplicht gesteld dat alle onvermijdbare kosten in één oogopslag zichtbaar moeten zijn.

Door het besluit van het ACM konden de vlaggen bijna uit, kick-back leek verleden tijd. Ware het niet dat er op deze manier alsnog geen duidelijk overzicht of transparantie wordt gegeven in de kostenopbouw van je kaartje. Het feit dat het zichtbaar is geeft nog steeds geen duidelijke uitleg over de inhoud van al die extra kosten. Een gemiste kans, maar voor ons olie op het vuur om binnen de online kaartverkoop een eerlijk alternatief aan te blijven bieden.

Ben of ken je iemand die ook op een eerlijke manier tickets wil verkopen? Meld je dan gratis aan bij Ik Ben Aanwezig, zet binnen tien minuten je eerste evenement online en dan spreek ik je gauw!

Thijs Schuitman
Thijs Schuitman
Accountmanager bij Ik Ben Aanwezig