In blog, Nieuws

Vroeger was alles beter… of toch niet? Jaren geleden moest je in de rij overnachten voor een kaartje van je favoriete band. Even de checklist af: campingstoel, slaapzak, drinken en genoeg warme kleren? Nachten vol spanning, kou maar ook veel gezelligheid en nieuwe vrienden.  Lijkt die tijd nu voorbij? Van papieren ticket naar online tickets in een paar jaar tijd.  

Vroeger – in de tijd voor de online ticketbureaus – moest je wat meer moeite doen om een kaartje voor een evenement of band te bemachtigen. Je kon bijvoorbeeld bellen naar een verkooppunt – in de hoop dat je door de wachtrij kwam – om de tickets te reserveren en later op te halen. Of je ging zelf naar een verkooppunt, kocht een kaartje en rekende af met keiharde guldens. Dit klinkt zo erg nog niet, toch?

Bij grote evenementen of populaire artiesten kon je vaak de avond voor de voorverkoop al in de rij gaan staan, zitten of zelfs liggen. Zou jij nu zin hebben om vannacht buiten te wachten tot de winkel opengaat omdat je echt graag naar die ene band wil? Als je het plat bekijkt is je antwoord vast nee, maar vroeger was er niet veel keus. Als je dan toch besloot te overnachten in de rij vroeger moest je natuurlijk wel goed voorbereid zijn. De checklist: slaapzak, warme kleren, eten, drinken en een matras of stoeltje voor de nodige ondersteuning.

Ondanks de kou en meer perikelen had dit natuurlijk ook wel iets magisch. Gezonde spanning, sfeer en nieuwe vrienden met wie je samen de lange nacht doorkwam. Had je dat geliefde ticket eindelijk bemachtigd, dan was het ook echt een overwinning. Extra genieten dus. Nu, anno 2018, gaat dat allemaal nét een beetje anders.

Selecteer, klik, betaal en go!

Het papieren ticket heeft plaats gemaakt voor online tickets. Je vult je gegevens in, kiest een betaalmethode en binnen no time heb je het ticket in je mailbox.  Het wil nog wel eens zo zijn dat een evenement uitverkocht is en er tickets online aangeboden worden via Ticketswap, Facebook of Marktplaats. Dit is nooit 100% veilig! Kijk altijd naar diegene die het aanbiedt, hoeveel hij of zij aanbiedt en doe desnoods nog meer research. Alleen via de officiële kanalen van de organisator / het evenement (website, Facebook, ticketservice en locatie) weet je zeker dat je wordt doorverwezen naar het officiële verkoopadres.

Online wachtrijen

Bij een groot en populair evenement is de kans groot dat je in de online wachtrij komt. Eigenlijk hetzelfde als vroeger, maar dan een stuk minder gezellig. Het kan zijn dat er zoveel vraag is naar bepaalde tickets dat er een online wachtrij gecreëerd wordt om alle drukte in de cloud in goede banen te leiden. Mogelijk ‘sta’ je dan alsnog urenlang vol spanning in de wachtrij, net als in het papieren tijdperk. Klein voordeel; je staat nu in ieder geval niet in de kou te wachten maar je zit nu lekker op de bank onder een dekentje terwijl de laptop al het werk doet.

Het eerste dat je moet weten over online wachtrijen is dat het geen zin heeft om uren voor de verkoop al in de rij plaats te nemen. Dit helpt absoluut niet, tijdverspilling. Op het moment dat de verkoop officieel van start gaat wordt de pagina vernieuwd. Iedereen die op dat moment al in de wachtrij staat wordt op een willekeurige plek in de rij geplaatst, het is een kwestie van geluk hebben dus.

Wat je nog meer moet weten? Refresh de pagina nooit als je eenmaal in de wachtrij staat. Je wordt dan gezien als nieuwkomer en ja, nieuwkomers mogen achteraan sluiten. Wil je toch meer kans maken op een online ticket? Regel dan meerdere laptops; met vijf apparaten heb je natuurlijk meer kans dan met één.

Ticketservice met een missie: papieren tickets verleden tijd

Tegenwoordig kunnen we er als bezoeker altijd wel van uitgaan dat we onze tickets online kunnen kopen, het is absoluut de normaalste zaak van de wereld. Alhoewel we in een enkel geval wel eens horen dat unieke, kleine organisaties er voor kiezen om het juist lokaal en offline te verkopen. De voordelen van online tickets zijn eindeloos. Het is niet alleen sneller, maar uiteindelijk duurzamer en zelfs goedkoper. Via Ik Ben Aanwezig zelfs helemaal gratis én vaste lage servicekosten voor je bezoekers.

Met online tickets heb je áltijd toegang tot je kaartje en zo dus ook tot het evenement. And last but not least draag je met het kopen van een online ticket een heel klein beetje bij aan een beter milieu (minder CO2-uitstoot). We weten tenslotte allemaal dat we ons steentje moeten bijdragen aan een betere wereld.

Meer hierover lezen? Lees ook eens ons andere blog: Ticketservice met een missie: papieren tickets verleden tijd?

Ik Ben Aanwezig: geen kickback, geen onzin

Ticketbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar wat is nou precies het voordeel van het verkopen van je tickets via Ik Ben Aanwezig? In onze beheeromgeving zet je binnen tien minuten je eerste evenement online, dat betekent dus ook dat je meteen kan beginnen met verkopen. Ontwerp je eigen ticketshop, beheer je de evenementen, kies je verkoopkanalen en bekijk je de statistieken met betrekking tot je online ticketverkoop. Ik Ben Aanwezig is gratis voor organisatoren en voordelig voor bezoekers. Wij geloven niet in de hoge servicekosten die er regelmatig bij online kaartverkoop aan het einde van de rit worden opgegooid. We werken met vaste lage servicekosten (€0,59 I €0,69 I €0,79 per ticket) en daarom behoort kickback niet tot onze opties. Onze eigen mobiele scan app maakt het mogelijk om de online E-tickets vanaf de telefoon van je bezoekers te scannen, het printen wordt hiermee overbodig.

Al 5 jaar is Ik Ben Aanwezig dus een ticketservice met een missie. Niet alleen willen we organisatoren de beste en goedkoopste service bieden, maar we willen ook alle boevenpraktijken in de ticketwereld aan het licht brengen.

Benieuwd hoe onze klanten over ons denken?

Kijk eens op onze Zij zijn Aanwezig pagina.
Wil jij ook online tickets verkopen? Maak dan slim en creatief gebruik van onze mogelijkheden. Inspiratie nodig? Wij denken graag mee!

Myrte Masselink
Myrte Masselink
Stagiair bij Ik Ben Aanwezig