In blog, Nieuws

We doen graag weer eens een boekje open over het leed dat verplichte kosten heet. In 2017 kwam er een nieuwe wet omtrent transparantie in tarieven en voorwaarden voor kaartkopers. Nu blijkt de uitwerking van deze wet niet helemaal transparant uit te pakken. Doordat veel ticketaanbieders alle kosten op een hoop gooien – inclusief alle kosten – lijkt een ticket in onze ticketshop opeens duurder.  Hoe zit het nou precies en hoe staan wij hierin?

Nieuwe wet ACM over transparantie

Sinds er door de jaren heen bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) steeds meer klachten binnen kwamen van consumenten over onduidelijkheid in tarieven en voorwaarden, is er besloten dit aan te pakken. Het onderwerp stond hoog op de agenda: in de zomer van 2017 werden alle online ticketaanbieders op het zogenaamde matje geroepen. Een nieuwe wet voor ticketaanbieders was daar.

Het doel van de nieuwe wet is kort gezegd: transparante prijsweergave voor de koper. De wet schrijft voor dat de aanbieder de kosten die onvermijdbaar zijn in de basisprijs moet opnemen. “Verplichte kosten die gelden per boeking (dus niet per kaartje) moet de aanbieder bij de start van de boeking duidelijk vermelden. Kosten voor extra keuzemogelijkheden die niet verplicht zijn, mag de aanbieder later in het boekingsproces vermelden.”

Bernadette van Buchem, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten mogen tijdens het boekingsproces niet met extra kosten worden geconfronteerd die ze altijd moeten betalen. Duidelijke prijzen zijn niet alleen belangrijk voor consumenten, maar ook voor ondernemers die met elkaar concurreren.” 

Sinds die zomer van 2017 draagt toezichthouder ACM online ticketaanbieders op zich aan de regels te houden voor het duidelijk vermelden van de prijzen, incl. de onvermijdbare prijzen. Voor die tijd was het zo dat er tijdens het boekingsproces ineens nog allerlei eerder verborgen kosten bij kwamen, zoals service-/transactiekosten. De prijsweergave verschilde per ticketaanbieder, de een wat transparanter dan de ander.

Transparantie blijkt een breed begrip

Ik Ben Aanwezig werkt vanaf dag één zonder kick-back (ophoging van de kosten, ten goede van de organisator) omdat wij geloven in transparante verkoop. De kritische blik op alle ticketaanbieders viel bij ons dus best wel goed. Het pakt alleen net iets anders uit.

Wat blijkt; de meeste van onze concurrenten hebben dit als kans gezien om alle kosten (ticketprijs, servicekosten, transactiekosten) in één prijs te stoppen en er één prijs van te maken. Hierdoor weet de consument nog niet waar hij wat voor betaalt en is wat ons betreft alles behalve transparant. Onze prijs is duidelijk en we zijn er open over wat je waar voor betaalt. Bovendien zijn onze servicekosten voor alle tickets een en dezelfde vaste lage prijs, namelijk: €0,79 per ticket.

 

Wat betekent: “inclusief alle kosten”

Hoe wordt de totaalprijs van een ticket eigenlijk bepaald? Er is een ticketprijs, die opbrengsten zijn voor de organisator. Dan heb je de servicekosten, die opbrengsten zijn voor ons (€0,79 per ticket) en tot slot zijn er transactiekosten, (verplichte) kosten voor het bankieren. Als je bij ons een ticket koopt zie je deze kosten direct en weet je als koper dus wat je waar voor betaalt. Ondanks onze transparantie wordt er bij onze klantenservice wel eens gevraagd waarom de koper voor dit soort zaken moet betalen. Vandaar dat we het ook graag even onder de loep nemen.

Op andere plekken niet zijn deze kosten niet zichtbaar, waardoor het lijkt alsof de koper er niets voor betaalt. Dit vangen zij af door inclusief alle kosten in het aankoopproces te vermelden. Je blijft als koper eigenlijk in het ongewisse, want je weet nog niet wat die kosten betekenen. Op veel andere plekken betaalt de koper zelfs transactiekosten per ticket, terwijl dat onzin is.  Je rekent tenslotte maar een keer af.

Wat ons betreft pakt de nieuwe wet juist averechts uit en zien wij dit juist als het tegenovergestelde van transparantie. Uiteindelijk weet je als koper nog niet welk deel van de prijs waarvoor is. Het ACM legt de regels op maar lijkt vervolgens niet te kijken naar de echte uitwerking er van. 

Knoop het in je oren, that’s it 😉 Wij blijven onze kosten splitsen en daarmee transparant verkopen. Dat is wat we graag doen. Met plezier gaven we je een kijkje in hoe het was ons betreft in elkaar steekt. 

Thijs Schuitman
Lotte Creugers
Communicatie Ik Ben Aanwezig