Vanaf 26 juni kunnen we in onze branche weer doen waar we goed in zijn en blij van worden: evenementen organiseren en hiervoor tickets verkopen. Er zijn voorwaarden voor het organiseren van evenementen en door middel van een extra controle kan de anderhalve meter afstand de prullenbak in. Dankzij de inzet van het toegangsbewijs kun jij een evenement organiseren. Maar wat houdt dit allemaal precies in?
In ’t kort: hoe het werkt
Als je een evenement organiseert met Corona toegangsbewijzen is er een 100% bezoekerscapaciteit toegestaan op een afgesloten locatie en hiermee vervalt de anderhalve meter. Zonder dit bewijs blijf je afhankelijk van vaste zitplaatsen en afstand tussen bezoekers.
Wil je de anderhalve meter loslaten, dan ben je dus verplicht om de controle van toegangstesten in te zetten. Jouw bezoekers hebben dan een toegangsbewijs nodig, maken een afspraak via Testen voor Toegang en tonen vervolgens hun bewijs in de CoronaCheck App. Wanneer bezoekers al volledig gevaccineerd zijn dan kunnen zij dit middels hun DigiD inladen in dezelfde app en geldt dit ook als geldig bewijs. Informeer je bezoekers op tijd en geef het genoeg aandacht. Zo voorkom je teleurstellingen aan de deur en is iedereen op de hoogte van de voorwaarden en de nodige stappen die genomen moeten worden.
Evenement aanmelden, of niet?
Wil je als organisator gebruik maken van Testen voor Toegang dan is het goed te weten wanneer je je hiervoor moet aanmelden (bij grotere evenementen) of niet (bij kleinere evenementen).
Je moet je evenement wel aanmelden via Testen voor Toegang als:
- er voor het activiteit/evenement een eenmalige vergunning nodig is en er minimaal 1.000 bezoekers komen of deelnemen;
- het evenement plaatsvindt in een grote evenementenlocatie met een doorlopende vergunning en er minimaal 3.000 bezoekers komen of deelnemen.
Voor deze evenementen geldt dat het openbaar toegankelijk is voor publiek; het plaatsvindt op een bekende afgebakende locatie (je bent hierbij verplicht bezoekers bij de ingang te controleren met de CoronaCheck Scanner); het een tijdelijk of kortdurend karakter heeft.
De aanmeldingen worden gebruikt bij de planning en inzet van de beschikbare testcapaciteit. Na aanmelding wordt een capaciteitsberekening gemaakt en er wordt gekeken naar genoeg beschikbaarheid in de regio. In feite kan dit betekenen dat een deel van jouw bezoekers verder moet reizen voor een toegangstest en dit kan wat betekenen voor de kaartverkoop. Goed te weten!
Alle andere evenementen (kleiner van aard) en doorlopende activiteiten hoeven zich niet vooraf aan te melden voor Testen voor Toegang. Wat doet lijken dat er daarvoor genoeg testcapaciteit is. Er wordt vanuit de overheid dringend verzocht je medewerkers en vrijwilligers zichzelf te laten testen, vooraf en achteraf. Bezoekers mogen alleen naar binnen met de CoronaCheck App en een groen scherm.
Dankzij de inzet van de toegangsbewijzen kunnen we afscheid nemen van de anderhalve meter en zijn alle (zakelijke) evenementen mogelijk! Informeer je goed en maak gebruik van de CoronaCheck Scanner.
Informeer je bezoekers
Vermeld op alle mogelijke plekken en communicatiemiddelen dat je evenement kan plaatsvinden mét toegangsbewijzen en zorg ervoor dat bezoekers en medewerkers zich voorbereiden. De overheid heeft een communicatiekit voor organisatoren beschikbaar gesteld. Die kun je hier downloaden (Wetransfer).
Wij informeren je over de gang van zaken rondom evenementen, tickets, kaartverkoop en toegangstesten. Echter zijn wij geen overheidsinstelling en verwijzen je ten alle tijde naar de officiële berichtgeving van de betreffende partijen en bekijk ook zeker hun veelgestelde vragen.
Kijk ook eens op de site van de Rijksoverheid: Coronatoegangsbewijs voor organisatoren.
En op de site van Testen voor Toegang: informatie voor organisatoren.
We hebben onze meest gestelde vragen vragen ook verzameld, bekijk ze hier: FAQ CoronaCheck App.